الثلاثاء، 22 يوليو 2008

الجزء الثامن


(69)
O.o°¨O.o°¨
( ويهدف الى تنمية واستخلاق مهارة قوة الملاحظة والتركيز )
وزع الدوائر الاثنى عشرة التالية
* * * *
* * * *
* * * *
في مربعات الجدول التالي(6×6)
؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟
؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟
؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟
؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟
؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟
؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟
بشرط الا يكون في اي صف او عمود او قطر اكثر من دائرتين .
O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨
إجابة فاطمة فيروز:

اولا هنقسم عدد الدوائر على عدد الاعمده 12 / 6 = 2

يبقى لازم نوزع فى كل عمود راسى او افقى دائرتين لاننا مش عاوزين اكتر من دائرتين فى اى عمود راسى او افقى او قطر

وهنوزع الدوائر فى الاعمده الراسيه والافقيه بحيث ميتجمعش اكتر من دايرتين فى قطر

فبالتالى هيبقى التوزيع كالتالى
* .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. *
؟؟ .. ؟؟ .. * .. ؟؟ .. * .. ؟؟
؟؟ .. * .. ؟؟ .. ؟؟ .. * .. ؟؟
؟؟ .. * .. ؟؟ .. * .. ؟؟ .. ؟؟
* .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. ؟؟ .. *
؟؟ .. ؟؟ .. * .. * .. ؟؟ .. ؟؟
إجابة Dr_AbdRabbo:

اول حاجة لفتت انتباهي هي كلمة وتر اللي هي تختلف عن قطر لان التمرين لو حليناه بحيث نتجنب يكون اكثر من قطعتين في القطرين و الا عمدة والصفوف بس هنلاقي عشرات الحلول في ثواني

ولو عايزين نتجنب كل الاوتار يبقي الموضوع كده ممكن ياخد وقت كتير
طيب ايه الفكرة اللي ممكن نختصر بيها الوقت و عدد المحاولات:

هي اني اقسم الاوتار الي لونين زي رقعة الشطرنج وبكده يبقي المفروض يكون:

6 دوائر في المربعات البيضاء
و
6 دوائر في المربعات الزرقاء ( الصورة تحت )

وبكدة اكون قسمت التمرين الي نصفين
عليه بقي:
احط 6 دوائر في المربعات الزرقاء بحيث يكون:
في كل صف او عمود دائرة واحدة وكل وتر مش اكتر من دائرتين
وبعدين الست دوائر الباقية احطهم بنفس الترتيب في المربعات البيضاء

في الصورة انا لونت الدوائر الاولي بالون الاحمر ولونت المربعات الزرقاء علشان التوضيح بس وهي د الصورة اللي كنت بحل عليها

- بعد ما حطيت اول دائرة في مربع c1 كان ادامي العمود الي بعده 3 مربعات بس الي هم b2 d2 e2

- لو حطيت الدائرة التانية في المربع b2 واتنقلت للعمود التالت يبقي مقدرش احط دائرة في a3 لان بكده هيكون في تلات دوائر في قطر واحد ومقدرش كمان احط دائرة في المرع c3 علشان كده هيكون في دائرتين في صف واحد يبقي معدش غير المربع e3

- وبنفس الطريقة لو كملت هيكون مفيش قدامي غير المربع d4 واللي بعده المربع a5 الاتنين اجباري بعد كده تبقي اتسدت و معرفش اكمل او احط الدائرة السادسة في العمود السادس

- يبقي لازم ارجع لورا لحد الدائرة التانية و احطها في المربع d2 بدل المربع b2

- لو كملت كده بنفس الطريقة مش هلاقي مكان للدائرة السادسة في العمود السادس

- يتبقي ليه اخر حاجة وهي اني احط الدائرى التانية في المربع f2

وكده هلاقي باقي الدوائر ممكن احطها كلها زي الصورة اللي تحت

-كده ابقي حليت نص المسألة وفاضل الست دوائر التانية

-ودول حطتهم في المربعات البضاء بنفس الترتيب
وبكده نكون وصلنا للمطلوب



طبعا ممكن حل تاني وهو لف الرقعة بزاوية 90 درجة علشان تدي الشكل ده


(70)
O.o°¨O.o°¨
ويهدف الى تنمية واستخلاق مهارة الطلاقة الفكرية :-
امامك 10 قطع من النقود مرصوصة بشكل يحقق العدد ( رأسيا او يمينا او يسارا ) الرقم (6 قطع ) كما يلي :-

6
5
6 .. 5 .. 4 .. 5 .. 6
3
2
1
المطلوب :-
هل يمكنك بأي طريقة حذف عملتين وتحريك عملة واحدة من مكانها ووضعها في اي مكان اخر ، وتحقق نفس الهدف وهو 6 قطع في كل اتجاه ( يمين – يسار – رأسي )
O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨

إجابة انا مصري مسلم:


البديل الاول :-
نقوم بحذف العملتين 5 ، 5 الموجودين على الشمال وعلى اليمين
ونقوم بوضع القطعة 5 الموجوده في الرأسي فوق القطعة 4 وبالتالي يتحقق المطلوب


البديل الثاني :-
نقوم بحذف القطعة 5 الموجوده على الشمال والقطعة 5 الموجوده في الرأسي ونقوم بتحريك القطعة 5 الموجوده في اليمين ووضعها فوق القطعة 4 الموجوده في المنتصف وبالتالي يتحقق المطلوب

البديل الثالث :-
نقوم بحذف القطعة 5 الموجوده في اليمين والقطعة 5 الموجوده في المنتصف ونقوم بتحريك القطعة 5 التي في الشمال ووضعها فوق القطعة 4 الموجوده في المنتصف وبالتالي يتحقق المطلوب

وفي البدائل الثلاثة نصل للشكل التالي:
6
5
6 .. .. (5,4) .. .. 6
3
2
1

إجابة وردة الصيدلة:


احذف القطعتين رقم 6 من جهتي اليمين واليسار
واحرك القطعة رقم 6 رأسيا احركها واضعها في اسفل العمود الرأسي
لتصبح كما في الشكل
...
5
5 .. 4 .. 5
3
2
1
6
إجابة .Habiba M:

هنحذف2 .. اللي هما 5يمين و 5شمال
ونحرك 6راسي ... نخليها تحت 1راسي برضو:

5
6 .... 4 .... 6
3
2
1
6

(71)
O.o°¨O.o°¨

(ويهدف الى اكتساب مهارة المرونة الفكرية والذكاء)
حاول استنباط قيمة كل من س ، ص ، ع ، ل
س ص 2
×
ع ص
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ع 6 0 ص
س ص 2
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ع ل 1 س
O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨
إجابة فاطمة فيروز:

بما ان:
ص * س ص 2 = س ص 2

اذن:
ص = 1

بما ان:
ص +2 = س

اذن:
س = 3

بما ان:
ع * س = رقم اوله ع

ع * 3 = ع

اذن:
ع = 5

بما ان:
ل = 6 + س

اذن:
ل = 9

3 1 2
X
15
ــــــــــــــــــ
5 6 0 1
+
-- 3 1 2
ـــــــــــــــــــ
5 9 1 3

(72)
O.o°¨O.o°¨


( يهدف الى اكتساب مهارة المرونة الفكرية مع مهارة الادراك السليم )
املئ المربع التالي على ضوء المعلومات التالية :

افقيا :-
1) عدد رباعي مجموعه =10 ، العشرات = الالوف
2) عدد رباعي مجموعه 13 ، العشرات = الالوف ، المئات = العشرات + الالوف
3) عدد ثلاثي ، الاحاد = العشرات
4) عدد رباعي مختلف القيم ، المئات + الالوف = 10


رأسيا :-
1) عدد رباعي مجموعه 19 ، العشرات ، والمئات ، والالوف ارقام متسلسلة ، احاد +عشرات = مئات ، احاد +مئات = الوف
2) عدد رباعي الاحاد = العشرات ، العشرات +المئات = الالوف ، مجموع العدد = 18
3) عدد ثلاثي مجموعه 13 ، العشرات = الالوف
4) عدد رباعي مجموعه 18 ، الاحاد = العشرات ، المئات = الاحاد + الالوف
O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨

إجابة فاطمة فيروز:

هنرمز للخانات بحروف على حسب المعطيات اللى عندنا كالتالى:

هيتكون عندنا معادلات كالاتى

س+ع+2ص = 10 ------------- (1)
ل+4ص = 13 ---------------- (2)
2ص+ب = 10 ----------------(3)

4س+3ل=19
3ص+2س+2ل = 18

ع+4ص = 13 --------------(4)
3ص+2ب = 18 -----------------(5)

من (2) و (4)
ع = ل = 13 – 4ص

من (1) و (3)
ب = س + ع = 10 – 2ص --------------(6)

هنزود 8 على المعادله رقم (3) ونساويها بالمعادله رقم (5)
2ص+ ب+ 8 = 3ص+2ب
ص= 8 – ب

بالتعويض من المعادله (6) بقيمة ب
ص = 8 – ( 10 – 2ص )

ص = 2

ع = ل = 13 – 4*2 = 5

ب= 10 – 2*2 = 6

س= ب – ع = 6 – 5 = 1

(73)
O.o°¨O.o°¨

( يهدف الى تنمية واستخلاق مهارة استشفاف المشكلات )
اكمل الرقم الناقص على ضوء دراسة وتحليل سميترية المربعات السابقة ومابها من ارقام وعلاقات لتصل الى الارقام الصحيحة واليك المربعات

O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨O.o°¨

إجابة وردة الصيدلة:



التوضيح...

الحقل الاول يزيد بمقدار 6 في كل مربع:
(1 + 6 = 7 ,, 7+6=13 ,,, 13+6=19 ,,, 19+6=25 )

الحقل الثاني يزيد بمقدار 6 ايضا:
(2+6=8 ,,, 8+6=14 ,,, 14+6=20 ,,, 20+6=26 )

الحقل الثالث يزيد بمقدار 1:
( 4+1=5 ,,, 5+1=6 ,,, 6+1=7 ,,, 7+1=8 )

الحقل الرابع يزيد بمقدار 1 ايضا:
( 2+1=3 ,,,, 3+1=4 ,,, 4+1=5 ,,,, 5+1=6)








ليست هناك تعليقات: